Connect with us

International

Chile’s Government Gave Out Faulty Birth Control. Now At Least 150 Women Are Pregnant

Published

on

  • At least 150 women across Chile became pregnant after taking faulty birth control manufactured by local subsidiaries of the German pharmaceutical company Grünenthal.
  • In many cases, mismarked packaging made consumers unclear of when to take the medication. In other instances, pills were put in the wrong spots or contained insufficient active ingredients.
  • The country’s public health agency acknowledged the problem, issuing some recalls and guidelines for how to properly take the medication, though it’s still facing backlash for leaving widespread information campaigns to local clinics.
  • Many women claim they never received any information about their faulty birth control until they went back to the clinic weeks later for routine checkups.

Defective Birth Control, Real Consequences

Family planning centers in Chile gave out faulty birth control medications to women across the country, resulting in at least 150 pregnancies, though many experts believe the number of pregnancies caused by the issue could be higher.

At the center of the controversy are two subsidiary plants of the German pharmaceutical company Grünenthal, which designed multiple birth control pills. Both Chilean subsidiaries, Labortorios Silesia and Andrómaco, have a history of messing up their pills.

In 2018, Silesia mismarked the packaging on their contraceptive Tinelle, which made it confusing for patients to know when to take certain pills. That caused the product being taken off the market and then re-added once the packaging was fixed.

2020 saw a huge spike in production issues from both Silesia and Andrómaco. On August 24, 139,000 packs of the contraceptive Anulette CD were recalled after a family planning clinic found that multiple packets from the same batch had their active and placebo pills switched. Then on September 3, another 137,000 packs of Anulette CD were recalled after the same issue was found in another batch of the product.

In response, the ISP (Chile’s public health authority) suspended Silesia’s license to manufacture drugs. Only four days later, it reversed that decision after it claimed that the issue was easily noticeable on the packaging and that clinics should contact their patients to let them know. A month later, Andrómaco had to issue a recall after its two contraceptives, Minigest-15 & 20, were both found to not contain enough of the active ingredients to actually work. Andrómaco maintains that the products would work fine under normal shelf-life circumstances and only failed tests because conditions at the laboratory were unideal. It’s currently unknown just how much of it was recalled.

In November 2020, Silesia got their license to produce contraceptives back, followed by a roughly $92,000 fine in February 2021.

Blame Game

The government is facing widespread criticism over how it handled the situation, particularly because the only public information given out about the faulty birth control came when the ISP sent out a tweet that led to more information on August 29, just days after the first recall of Anulette. Beyond that, there were few efforts to make the public more aware of the recalls.

Additionally, the agency’s decision to allow the faultily marked packets to stay on the market was even more controversial. It left the job of disseminating information about how to properly take the mismarked pills to local clinics, which failed in their own right to inform the public. Many women didn’t even know about the issue until they went in for checkups and had been taking the medications incorrectly for weeks or months.

ISP is also facing scrutiny for only recalling two batches of Anulette, even though they received 26 complaints about 15 different batches. The ISP has pushed back against the claims, saying that not every complaint needs a recall to resolve the issue.

In the end, the federal government has blamed local clinics and the manufacturers for not disseminating information abut the recalls and new guidelines for the vaccine, while others blame the national government for failing to properly release the information and engage in long-term awareness campaigns.

See what others are saying: (CNN) (El Diario) (New York Times)

International

Hong Kong’s Apple Daily Raided, Top Editors and Execs Arrested

Published

on

Police claim the paper violated a controversial National Security law by publishing articles that asked foreign countries to sanction the Hong Kong and Chinese government.


Apple Daily Raid

Nearly 500 Chinese police officers carried out a raid on Thursday at the headquarters of Hong Kong’s Apple Daily, a tabloid-style paper and one of the largest publications in the city.

During the aid, which was live-streamed by the outlet, police arrested top executives and editors while also seizing journalistic materials over violations of the city’s controversial National Security law. Apple Daily said CEO Cheung Kim Hung, COO Chow Tat Kuen, Editor-in-Chief Ryan Law, Deputy Chief Editor Chan Pui-man, and Online Editor Cheung Chi-wai were arrested and accused of “colluding with foreign forces and external elements to endanger national security.”

Police also froze $1.8 million in Apple Daily assets.

John Lee, Hong Kong’s Security Secretary, told reporters that “this case involves a conspiracy” and added that the police were targeting those who use journalism as a “tool to endanger national security.”

Police claim that since 2019, Apple Daily has published articles calling on foreign countries to sanction the Chinese and Hong Kong governments. Many of those articles were published before the National Security law went into effect, meaning the law is being applied retroactively.

However, China’s Deputy Director of the Hong Kong and Macao Affairs Office said the law wouldn’t be retroactive, so it’s unclear if there’s been a shift in policy and if authorities are seeking to change how they approach violations that occurred before the law was enacted.

Not Meant to Restrict Freedom of the Press

Thursday’s raid could also have repercussions for other Hong Kongers. The city’s Senior Superintendent of the Police’s National Security Department warned citizens not to repost certain Apple Daily articles by saying, “If you have no real reason to share these types of articles, I would advise everyone not to.”

He claimed that this raid wasn’t targeting the press but rather one individual organization that violated the law. He also said Hong Kong’s government values the freedom of the press, a right that is supposed to be enshrined in the city’s Basic Law. Lee concurred with the Senior Superintendent, adding, “Please understand that our actions are not targeting journalistic work. We target perpetrators who use journalistic work as a tool to endanger acts of national security.”

Apple Daily has vowed to carry on with its work while also acknowledging that its fate was out of its hands. In a letter to its readers, the paper wrote, “In today’s Hong Kong, we are unfamiliar and speechless.”

“It seems that we are powerless to deal with it, and it is difficult to prevent the regime from doing whatever it wants.”

See what others are saying: (AP) (The New York Times) (NBC News)

Continue Reading

International

Hamas Launches Incendiary Balloons Into Israel Over Right-Wing March, Israel Responds With Airstrikes

Published

on

No casualties were reported and the tentative ceasefire that ended last month’s hostilities largely remains in place.


10 Minutes of Airstrikes

Alleged Hamas training facilities were hit by Israeli airstrikes early Wednesday morning as a response to the group sending incendiary balloons into Israeli territory late Tuesday night.

The airstrikes, which lasted for 10 minutes, destroyed two compounds while the balloons started about 20 fires across southern Israel. There were no casualties on either side and damage was kept to a relative minimum. By Wednesday morning, calm had returned and neither group pursued further hostilities.

Hamas risked breaking a tenuous ceasefire in order to respond to right-wing Israeli demonstrators that marched through Palestinian neighborhoods to commemorate a holiday that is seen as highly provocative. The ceasefire has gone on to its eleventh day, stopping widespread rocket and airstrike campaigns that left hundreds of buildings in Gaza destroyed and dozens in Israel damaged.

The marchers were celebrating Jerusalem Flag Day, a day to mark Israel’s occupation of East Jerusalem and its holy sites during the 1967 Middle East War. It was originally supposed to occur on May 10 but was delayed as fighting between Hamas and Israel began last month. Hamas actually listed the celebrations as one of its primary causes for starting hostilities and warned that any further Jerusalem Flag Day events in East Jerusalem would be met with violence.

Tuesday’s march proved to be one of the first big tests faced by Prime Minister Naftali Bennett, who only just started the job this week. As a right-wing figure himself, he supported the marchers and saw rerouting or canceling the event as giving into Hamas’ demands. However, his center and left-wing allies pushed for the event to be canceled. In the end, security forces slightly amended the route to avoid passing through the Damascus Gate and into the Muslim Quarter.

Those same security forces have been accused by Palestinian protesters of violence as they moved to disperse anti-Israel demonstrations and make way for Flag Day marchers. According to the Palestinian Red Crescent, at least 33 Palestinians were injured by police in those clashes.

Chants of “Death to Arabs!”

The celebrations by Israelis were largely peaceful, if not extremely provocative. The entire holiday itself is seen as a celebration of what many Arabs lost in the 1967 Middle East War, and hosting events in what is considered occupied territory puts salt in the wound. However, a large group of young Israelis inflamed the situation after video surfaced of them chanting “Death to Arabs!

Their actions were widely condemned, including by Defense Minister Yair Lapid, who said, “The fact that there are extremists for whom the Israeli flag represents hate and racism is abominable and intolerable.” He added, “It is incomprehensible how one can hold an Israeli flag in one’s hand and shout ‘Death to Arabs’ at the same time.”

The Palestinian Authority, the government of the West Bank, said that there could be ‘dangerous repercussions” because of Tuesday’s right-wing march.

Despite the small rise in hostilities posed by Tuesday’s march and subsequent responses by Hamas and Israel, their ceasefire remains.

See what others are saying: (NPR) (The Wall Street Journal) (BBC)

Continue Reading

International

India Is Investigating Fake COVID-19 Tests That May Have Fueled Outbreaks

Published

on

Private facilities testing at a religious festival in April faked at least 100,000 negative tests, leading the public to believe the event wasn’t a super spreader.


Kumbh Mela Super Spreader Event

Authorities in India said Tuesday that they are investigating COVID-19 testing efforts carried out by private facilities during a major religious festival in Uttarakhand state this past April, which led to hundreds of thousands of fake negative test results.

The religious festival, Kumbh Mela, is among the most widely attended events in the world and millions arrived for the celebrations despite health authorities warning that it could become a super spreader event. Pilgrims weren’t deterred as local politicians praised the safety of the event and encouraged people to come without masks. In the end, the return home by festival goers is believed to have led to the largest outbreak of COVID-19 in the world, with new daily cases rising above 400,000 through April and May.

At the time, however, reported positive cases from those at the festival were shockingly low. One district in Haridwar, where part of the festival takes place, reported that out of 251,000 tests carried out locally during Kumbh Mela, only 2,273 were positive. Meanwhile, elsewhere in the state and across India, infections were upwards of 10% of those tested, leading experts to doubt the festival’s results

The narrative that India’s large outbreak wasn’t fueled by Kumbh Mela began to fall apart after a man from neighboring Punjab received a negative COVID-19 test from a private testing facility in Uttarakhand. The private test showed that during his time at the Kumbh Mela festival, he was negative despite never actually attended the festival.

Investigation Findings

Last week, he complained to the Indian Council of Medical Research, who took the situation seriously and asked local authorities to open an investigation into the matter. Preliminary findings from the investigation show that the situation is possibly worse than predicted. Authorities found that one company testing at the festival forged about a fourth of their results, meaning at least 100,000 tests were faked.

As investigators search the books, they’re finding that private clinics filled testing logs up by putting down random names, numbers, and addresses and sending those people negative test results. The clinics would then use the inflated numbers to charge local authorities more for their services.

Clinics also engaged in other scams, such as using the same unique ID code from a negative antigen test, meant for a single individual, for multiple “recipients.”  In one instance, according to Times of India, a single test ID number was used for 700 people.

Because of these findings, Uttarakhand has stopped paying dozens of private testing facilities as it investigates further. 

COVID-19 cases in India have fallen drastically in the last month after spiking to over 400,000 new cases every day partially because of Kumbh Mela. More than 377,000 people have died due to COVID-10 in India to date, though many believe authorities are underreporting deaths.

See what others are saying: (Times of India) (New York Times) (The Economic Times)

Continue Reading