Connect with us

International

Hong Kong Undercuts Press Freedoms, Effectively Bans Freelance and Student Journalists

Published

on

  • Hong Kong just changed who it recognizes as journalists, using a system that would be easier to track them and restrict who can register as one.
  • The move was highly criticized as a way to restrict freelance and student journalism. The issue has sparked conversations and concerns about freedom of the press, speech, and more.
  • The change comes the same day that mainland China sentenced billionaire Ren Zhiqiang to 18-years for varying corruption charges. The charges, however, are seen as retaliation for criticizing President Xi Jinping’s handling of the coronavirus pandemic in March.
  • On top of civil rights issues, concerns for human rights increased following a Tuesday report that highlighted the extent of a labor camp system in Tibet.

Hong Kong Press Under Attack

Police in Hong Kong issued new rules Tuesday that effectively ban freelance and student journalism, and allow police to more easily track and restrict journalists who are part of a recognized media organiztion.

In Hong Kong, the formerly autonomous city was known for its democracy, free speech, and independent journalism. Yet, recent events have effectively forced changes in the city, and the latest escalation targets journalists.

In a letter to four local journalist groups, Chief Superintendent Kenneth Kwok said that changes would be made to Police General Orders, which are police rulings. These recent changes would redefine who law enforcement recognizes as journalists. Currently, the police recognize “media representatives” as reporters, photographers, and television crews who carry proof of ID from newspapers, agencies, and television or radio stations.

Kwok’s letter explained the changes, saying, “After the amendment, the definition of ‘media representatives’ under the Police General Orders will be more concise and clearer, allowing frontline personnel to identify media representatives more efficiently and swiftly,”

These changes require domestic journalists to register with a state database that keeps track of their identity and credentials. Foreign journalists working for a “prominent” foreign news outlet are exempt from registering.

These latest changes will likely gut freelance and student journalism as neither group is employed by a news organization. Both those groups are bothersome to Hong Kong police, who accuse them of actively taking part in protests and demonstrations rather than impartially reporting them.

Local press groups don’t see the issue that way. A statement by eight organizations and associations characterized the changes as a major attack on independent journalism in the city.

“Today, the police have broken this relationship by planning to make a significant amendment without first discussing and consulting our sector. We demand the police to scrap the relevant amendment, or we will respond by taking any possible and necessary measures.”

The head of the Hong Kong Journalist Association, Chris Yeung, added his thoughts in an interview with the Hong Kong Free Press, saying, “It is quite regrettable. [The existing arrangement] was worked out among police, the government, and us years ago. It was an important part of our relationship.”

This attack against the press isn’t a new thing. On multiple occasions over the last few weeks, journalists were fined for breaking coronavirus public gathering restrictions while covering demonstrations after providing Hong Kong Journalist Association credentials.

https://hongkongfp.com/wp-content/uploads/2020/08/photo5361710746125315821-Copy-1050x699.jpg
A fine given to a journalist while covering coronavirus demonstrations. Via Hong Kong Free Press

Billionaire Sentenced to 18-Years Behind Bars

Many of the restrictions Hong Kong is beginning to face aren’t new to Mainland China. For decades, the mainland hasn’t had freedom of the press, association, or speech. The case of Ren Zhiqiang, for instance, highlights the lack of freedom of speech in China.

Ren is a Chinese billionaire who was sentenced to 18 years in prison Tuesday for embezzling $16.3 million in public funds, accepting bribes, and abusing power that caused the loss of $17.2 million for a state-owned company that he once was in charge of.

Despite none of those charges being directly related to freedom of speech, his case is seen as retaliation for something he wrote. Ren, a life-long Communist Party member, has a long-standing reputation of speaking out against the leadership of the Communist Party.

His most recent critique allegedly came in March, when a letter appeared on Chinese social media that attacked how the government was handling the COVID-19 outbreak. The letter is technically anonymous, but media outlets in China and across the globe have stated that Ren was the author.

Adding to that possibility was the fact that shortly after the letter came out, Ren disappeared in March. It wasn’t until April that charges were brought against him.

Ren’s alleged letter didn’t waste time criticizing the Communist Party. “This outbreak of the Wuhan pneumonia epidemic has verified the reality: when all media took on the ‘surname of the Party,’ the people ‘were abandoned’ indeed. Without a media representing the interests of the people by publishing the actual facts, the people’s lives are being ravaged by both the virus and the major illness of the system.”

“Surname of the Party,” is a euphemism used by party officials in 2016 to say that the press needed to be loyal to the Party. At the time, Ren critiqued that decision and was suspended as a party member for a year.

The letter in March also referenced a conference President Xi Jinping gave talking about the virus, saying: “I too am curiously and conscientiously studying [Xi’s teleconferenced February 23] speech, but what I saw in it was the complete opposite of the “importance” reported by all types of media and online. I saw not an emperor standing there exhibiting his “new clothes,” but a clown who stripped naked and insisted on continuing being emperor.”

Despite holding a series of loincloths up in an attempt to cover the reality of your nakedness, you don’t in the slightest hide your resolute ambition to be an emperor, or the determination to let anyone who won’t let you be destroyed” he continued.

To be clear, it’s possible that Ren actually did everything he’s been accused of. Embezzling and accepting bribes are often how relationships between businesses and Communist party officials work in China. The sentencing court also recognized that he “voluntarily” admitted to all the charges.

However, the timing reflects a pattern in China that suggests officials are fine with minor forms of corruption if its mutually beneficial and only crackdown when someone gets on their bad side.

Constant confessions mean that courts have a 99% conviction rate, although most cases on the mainland are against business people and party officials.

Tibetan Vocational Training

On top of curbing the freedom of the press in Hong Kong, or allegedly silencing a critic on the mainland, a Tuesday report by German Anthropologist Adrian Zenz details a widespread labor camp system similar to what is happening in Xinjiang.

All across China, there are “vocational training centers,” many of which are used to combat poverty. However, in places like in Xinjiang, they are believed to be used to sinicize the local ethnic and cultural groups. The extent of these camps varies/ Xinjiang officials are accused of extrajudicial detentions and cultural genocide, while the camps in Tibet are seen as coercive efforts to change the populations.

Like Xinjiang, Tibet is filled with ethnic and religious minorities, many of whom live a traditional nomadic, herding lifestyle. According to Zenz’s report, which was corroborated by outlets like Reuters, Tibet’s program has “trained” half a million Tibetans. That’s 1/6 of all Tibetans.

The reason Tibet’s program has drawn particular concern is because revelations indicate that not only is the program being used to combat poverty, but it’s also being used to specifically target those with traditional lifestyles in order to “modernize” them.

Zenz notes that while extrajudicial detentions don’t seem to happen in Tibet, there is a heavy emphasis on coercing the population to join the military-style labor camps by party and government officials.

See What Others Are Saying: (South China Morning Post) (Independent) (The Guardian)

International

New Zealand Considers Banning Cigarettes For People Born After 2004

Published

on

  • New Zealand announced a series of proposals that aim to outlaw smoking for the next generation with the hopes of being smoke-free by 2025.
  • Among the proposed provisions are plans to gradually increase the legal smoking age and possibly prohibit the sale of cigarettes and tobacco products to anyone born after 2004; effectively banning smoking for that generation.
  • Beyond that, the level of nicotine in products will likely be significantly reduced, setting a minimum price for tobacco and heavily restricting where it can be sold.
  • The proposals have proven to be popular as one in four New Zealand cancer deaths are tobacco-related, but some have criticized them as government overreach and worry a ban could lead to a bigger and more robust black market.

Smoke Free 2025

New Zealand announced sweeping new proposals on Thursday that would effectively phase out the use of tobacco products, a move that is in line with its hopes to become a smoke-free country by 2025.

Among a number of provisions, the proposals include plans to gradually increase the legal smoking age and bar anyone born after 2004 from buying tobacco products. Such a ban would effectively end tobacco sales after a few decades. The government is also considering significantly reducing the level of nicotine allowed in tobacco products, prohibiting filters, restricting locations where tobacco products can be purchased, and setting a steep minimum price for tobacco.

“We need a new approach.” Associate Health Minister Dr. Ayesha Verral said when announcing the changes on Thursday. 

“About 4,500 New Zealanders die every year from tobacco, and we need to make accelerated progress to be able to reach [a Smoke Free 2025]. Business-as-usual without a tobacco control program won’t get us there.”

The proposals received a large welcome from public health organizations and local groups. Shane Kawenata Bradbrook, an advocate for smoke-free Maori communities, told The Guardian that the plan “will begin the final demise of tobacco products in this country.” 

The Cancer Society pointed out that these proposals would help combat health inequities in the nation, as tobacco stores were four times more likely to be in low-income neighborhoods, where smoking rates are highest.

Not Without Flaws

The proposals weren’t completely without controversy. There are concerns that a complete ban could bankrupt “dairy” store owners (the equivalent to a U.S. convenience store) who rely on tobacco sales to stay afloat. 

There are also concerns that prohibition largely doesn’t work, as has been seen in other nations with goods such as alcohol or marijuana. Many believe a  blanket ban on tobacco will increase the incentive to smuggle and sell the products on the black market. The government even acknowledged the issue in a document outlining Thursday’s proposals. 

“Evidence indicates that the amount of tobacco products being smuggled into New Zealand has increased substantially in recent years and organised criminal groups are involved in large-scale smuggling,” the document said.

Some are also concerned about how much the government is intervening in people’s lives.

“There’s a philosophical principle about adults being able to make decisions for themselves, within reason,” journalist Alex Braae wrote. 

The opposition ACT party also added that lowering nicotine content in tobacco products could lead to smokers smoking more, a particular concern as one-in-four cancer cases in New Zealand are tobacco-related.

See what others are saying: (Stuff) (Independent) (The Guardian)

Continue Reading

International

Egypt Seizes Ship That Blocked Suez Canal Until Owners Pay Nearly $1 Billion

Published

on

  • Egyptian authorities seized the Ever Given, a mega-ship that blocked the Suez Canal for nearly a week last month, after a judge ruled Wednesday that the owners must pay $900 million in damages.
  • The ship was seized just as it was deemed fit to return to sea after undergoing repairs in the Great Bitter Lake, which sits in the middle of the Suez Canal.
  • The vessel’s owners said little about the verdict, but insurance companies covering the ship pushed back against the $900 million price tag, saying it’s far too much for any damage the ship actually caused.

Ever Given Still in Egypt

An Egyptian court blocked the mega-ship known as the Ever Given from leaving the country Wednesday morning unless its owner pays nearly $1 billion in compensation for damages it caused after blocking the Suez Canal for nearly a week last month.

The Ever Given’s ordeal started when it slammed into the side of the canal and became lodged, which caused billions of dollars worth of goods to be held up on both sides of the canal while crews worked round the clock to free the vessel. An Egyptian judge found that the Ever Given becoming stuck caused not only physical damage to the canal that needed to be paid for but also “reputational” damage to Egypt and the Suez Canal Authority.

The ship’s Japanese owner, Shoei Kisen Kaisha, will need to pay $900 million to free the ship and the cargo it held, both of which were seized by authorities after the ship was transported to the Great Bitter Lake in the middle of the canal to undergo now-finished repairs. Shoei Kisen Kaisha doesn’t seem to want to fight the judgment in court just yet. It released a short statement after the ruling, saying that lawyers and insurance companies were working on the claims but refused to comment further.

Pushing Back Against The Claim

While Shoei Kisen Kaisha put in a claim with insurers, those insurance companies aren’t keen on just paying the bill. One of the ship’s insurers, UKP&I, challenged the basis of the $900 million claim, writing in a press release, “The [Suez Canal Authority] has not provided a detailed justification for this extraordinarily large claim, which includes a $300 million claim for a ‘salvage bonus’ and a $300 million claim for ‘loss of reputation.’”

“The grounding resulted in no pollution and no reported injuries. The vessel was re-floated after six days and the Suez Canal promptly resumed their commercial operations.”

It went on to add that the $900 million verdict doesn’t even include payments to the crews that worked to free the ship, meaning that the total price tag of the event could likely be far more for Shoei Kisen Kaisha and the multiple insurance companies it works with.

See what others are saying: (Financial Times) (CNN) (The Telegraph)

Continue Reading

International

Treated Radioactive Water From Japanese Nuclear Power Plant Will Be Released Into Ocean

Published

on

  • The Japanese government confirmed Tuesday that it will officially move forward with plans to dump millions of gallons of radioactive water from the Fukushima nuclear power plant into the ocean.
  • The government spent a decade decontaminating the water, only leaving a naturally occurring isotope in it that scientists recognize as safe for people and the environment.
  • Despite the safety claims, protesters took to the streets in Tokyo to show disapproval of the decision. Local business owners, in particular, have expressed fears that more municipalities worldwide could ban Fukushima products, including fish, because of distrust in the water.
  • Meanwhile, officials have insisted that the dump is necessary as the water takes up a massive amount of space, which is needed to store highly radioactive fuel rods from the remaining cores at the now-defunct nuclear facility.

Editor’s Note: The Japanese government has asked Western outlets to adhere to Japanese naming conventions. To that end, Japanese names will be written as Family Name followed by Given Name.

Radioactive or Bad Publicity?

After years of discussions and debate, the Japanese government announced Tuesday that it will dump radioactive water from the Fukushima nuclear power plant into the ocean.

Government officials consider the move necessary, but it’s facing backlash from local businesses, particularly fisheries, over potential consequences it could have. Many are especially concerned that the decision will create bad press for the region as headlines about it emerge. For instance, a headline from the Guardian on the issue reads, “Japan announces it will dump contaminated water into sea.”

While the water is contaminated and radioactive, it’s not nearly what the headlines make it out to be. The government has spent the last decade decontaminating it, and now it only contains a trace amount of the isotope tritium. That isotope is common in nature and is already found in trace amounts in groundwater throughout the world. Its radiation is so weak that it can’t pierce human skin, meaning one could only possibly get sick by ingesting more than that has ever been recorded.

According to the government, the decontaminated water at Fukushima will be diluted to 1/7 of the WHO’s acceptable radiation levels for drinking water before being released into the ocean over two years.

Something Had To Eventually Be Done

Over the last decade, Japan has proposed this plan and other similar ones, such as evaporating the water, which the International Atomic Energy Agency said last year met global standards.

The water has been sitting in containers for years, so why is there a push to remove it now? Space and leakage seem to be the primary reasons.

The water containers are slowly being filled by groundwater, and the government expects to run out of space relatively soon. Space is sorely needed, as Prime Minister Suga Yoshihide has pointed out in the past that the government wants to use the space to store damaged radioactive fuel rods that still need to be extracted from the plant. Unlike the water, those rods are dangerously radioactive and need proper storage.

Regardless, Suga reportedly recognizes that removing the water is going to end up as a lose-lose situation.

“It is inevitable that there would be reputational damage regardless of how the water will be disposed of, whether into the sea or into the air,” he said at a press conference last week. As expected, the government’s decision did trigger backlash, prompting many demonstrators to take to the streets of Tokyo Tuesday in protest.

To this day, eleven countries and regions still ban many products from the Fukushima prefecture despite massive clean-up efforts that have seen people returning to the area to live.

See what others are saying: (NPR) (KBS World) (NBC News)

Continue Reading