Connect with us

International

Al Jazeera Suspends Journalists for Controversial Holocaust Video

Published

on

  • Al Jazeera posted a video on their youth-focused channel AJ+ that said Jewish people had intentionally misrepresented how bad the Holocaust was for them, and claimed that “Israel is the biggest winner from the Holocaust.”
  • The video, which was in Arabic, attracted widespread condemnation after a U.S.-based nonprofit called The Middle East Media Research Institute posted a translated version of it.
  • Al Jazeera removed the post and suspended two journalists involved with making the video.

AJ+ Video

Qatar-based multination publication Al Jazeera suspended two journalists who published a video that claimed Jewish people deliberately exaggerated the Holocaust so that Israel could benefit.

The video was posted on May 18 by AJ+ Arabic, Al Jazeera’s youth-focused channel that creates short video explainers designed for social media.  It was reportedly posted on the Twitter and Facebook accounts for AJ+ and received hundreds of thousands of views before it was taken down.

The video was posted in Arabic, but it started to get backlash after the Middle East Media Research Institute (MEMRI), a U.S.-based nonprofit, posted an English translation of the video.

Screenshot of MEMRI’s Translation

After the video started receiving criticism, Al Jazeera tweeted that they deleted the video because it “violated the editorial standards of the Network.”

The following day, the publication said in a statement that it “has taken disciplinary action and suspended two of its journalists” over the video.

“Dr. Yaser Bishr, Executive Director of Digital Division, stated that Al Jazeera completely disowns the offensive content in question and reiterated that Al Jazeera would not tolerate such material on any of the Network’s platforms,” the statement said. “In an email to staff he also called for the mandatory bias training and awareness program.”

The statement also said that Dima Khatib, the Managing Director of AJ+ Channels, claimed that  “the video was produced without the due oversight,” and added that workflows were being reviewed.

The Video

According to MEMRI’s, the video was posted with the caption, “The Gas Chambers Killed Millions of Jews – That’s How the Story Goes. What Is the Truth behind the Holocaust and How Did the Zionist Movement Benefit from It?”

Based on MEMRI’s translations, the video starts out with the narrator saying, “The narrative that six million Jews were killed by the Nazi movement was adopted by the Zionist movement.” The narrator then goes on to explain what happened in the Holocaust, describing the persecution of Jews and other groups.

Then the narrator says that the Jews were only part of the many groups murdered by the Nazis and asks, “So why is there a focus only on them?”

“Jewish groups had financial resources, media institutions, research centers, and academic voices that managed to put a special spotlight on the Jewish victims of the Nazis,” she continued.

She then claims that the number of people who died in the Holocaust is still being debated today and asks the question: “How did Israel benefit from the Holocaust?”

The narrator goes on to discuss the 1933 Transfer Agreement, where Zionist groups negotiated with Nazis to allow thousands of German Jews to leave for Palestine, and then makes the argument that Israel greatly benefited from this.

“Israel is the biggest winner from the Holocaust, and it uses the same Nazi justifications as a launching pad for the racial cleansing and annihilation of the Palestinians,” the narrator said.

She concludes the video by asserting that the idea behind the “State of Israel” comes from concepts “that suckled from the Nazi spirit and its main notions.”

Response

Following the incident, numerous people took to Twitter to condemn Al Jazeera.

Emmanuel Nahshon, the spokesman for the Israeli Foreign Ministry called the video “the worst kind of pernicious evil” in a tweet, and argued that it “perpetuates hatred of Israel and the Jews.”

Prime Minister Benjamin Netanyahu’s Arabic media spokesperson, Ofir Gendelman, also expressed disdain in a tweet, writing that the video was “spreading lies about it & about Israel, specifically on #Ramadan in order to incite the masses.”

Others outside of Israel also criticized Al Jazeera. Donald Trump Jr. joined in on Twitter, writing, “Al-Jazeera is now openly publishing Holocaust Denial videos on their facebook page. Will @facebook take action & ban them for this like they’ve done to conservatives for far less?

Al Jazeera English v. Al Jazeera Arabic

Others who criticized Al Jazeera on Twitter highlighted the differences between the publication’s English networks, like Al Jazeera English and AJ+ English, and their Arabic-language networks and content.

One user posted screenshots of the video posted to AJ+ Arabic next to a video about a Holocaust survivor posted on AJ+ English the same day.

“Don’t be fooled by AJ‘s polished facade for its gullible Western audience,” another user wrote on Twitter. “AJ isn’t news, it’s state-controlled propaganda.”

This discussion was also hit on in an article published by BBC. In the article, BCC notes that Al Jazeera English is known for its “varied coverage,” and shining a light on “underreported stories.”

However, that reporting “comes in stark contrast to Al Jazeera Arabic,” the article stated, continuing that Al Jazeera’s Arabic networks often include “friendly coverage of Islamist groups – particularly favouring those aligned with the Muslim Brotherhood.”

This compare and contrast is interesting because Al Jazeera is considered a very reliable source among U.S. audiences, but at the end of the day, it is a multinational media network that is funded by the Qatari government.

If Al Jazeera’s Arabic coverage is catered so differently to its Middle Eastern audiences, it inevitably raises questions about its legitimacy and reporting in the U.S.

See what others are saying: (BBC) (Haaretz) (The Guardian)

International

Israel Relaxes Abortion Restrictions in Response to U.S. Supreme Court Ruling

Published

on

The reforms follow similar moves by France and Germany as leaders across the political spectrum denounce the court’s decision.


Health Minister Makes Announcement

Israel is easing access to abortion in response to the U.S. Supreme Court’s repeal of Roe v. Wade, Nitzan Horowitz, the country’s health minister and head of the small left-wing Meretz party, announced Monday.

“The U.S. Supreme Court’s move to deny a woman the right to abortion is a dark move,” he said in the announcement, “oppressing women and returning the leader of the free and liberal world a hundred years backward.”

The new rules, approved by a majority in the parliamentary committee, grant women access to abortion pills through the universal health system. Women will be able to obtain the pills at local health centers rather than only hospitals and surgical clinics.

The new policy also removes the decades-old requirement for women to physically appear before a special committee that must grant approval to terminate a pregnancy.

While women will still need to get approval, the process will become digitized, the application form will be simplified, and the requirement to meet a social worker will become optional.

The committee will only conduct hearings in the rare case it initially denies the abortion procedure.

Israel’s 1977 abortion law stipulates four criteria for termination of pregnancy: If the woman is under 18 or over 40, if the fetus is in danger, if the pregnancy is the result of rape, incest, or an “illicit union,” including extramarital affairs, and if the woman’s mental or physical health is at risk.

All of the changes will take effect over the next three months.

The World Reacts

Politicians across the political spectrum from Canadian Prime Minister Justin Trudeau to British Prime Minister Boris Johnson have denounced the U.S. Supreme Court’s decision since it was announced Friday.

On Saturday, French Prime Minister Elisabeth Borne expressed support for a bill proposed by parliament that would enshrine the right to an abortion in the country’s constitution.

“For all women, for human rights, we must set this gain in stone,” she wrote on Twitter. “Parliament must be able to unite overwhelmingly over this text.”

Germany scrapped a Nazi-era law prohibiting the promotion of abortion Friday, just hours before the U.S. Supreme Court ruling.

In Israel, abortion is a far less controversial issue than it is for Americans. Around 98% of people who apply for an abortion get one, according to the country’s Central Bureau of Statistics.

Part of the reason for Israel’s relatively easy access to abortion is that many residents interpret Jewish law to condone, or at least not prohibit, the procedure.

In the United States, several Jewish organizations including the American Jewish Committee, Hillel International, and the Women’s Rabbinic Network have expressed opposition to the court ruling, and some Jews have protested it as a violation of their religious freedom.

See what others are saying: (The Washington Post) (ABC News) (The Guardian)

Continue Reading

International

Flight Deporting Refugees From U.K. to Rwanda Canceled at Last Hour

Published

on

The United Nations High Commissioner for Human Rights said the U.K.’s asylum policy sets a “catastrophic” precedent.


Saved By The Bell

The inaugural flight in the U.K. government’s plan to deport some asylum seekers to Rwanda was canceled about an hour and a half before it was supposed to take off Tuesday evening.

A last-minute legal intervention by the European Court of Human Rights (ECHR) halted the flight. Tuesday’s flight originally included 37 people, but after a string of legal challenges that number dwindled to just seven.

In its ruling for one of the seven passengers, a 54-year-old Iraqi man, the court said he cannot be deported until three weeks after the delivery of the final domestic decision in his ongoing judicial review proceedings.

Another asylum seeker, a 26-year-old Albanian man, told The Guardian he was in a “very bad mental state” and did not want to go to Rwanda, a country he knows nothing about.

“I was exploited by traffickers in Albania for six months,” he said. “They trafficked me to France. I did not know which country I was being taken to.”

A final domestic effort to block the flight in the Court of Appeals failed on Monday. The High Court will make a ruling on the asylum policy next month.

Britains Divided by Controversial Policy

U.K. Home Secretary Priti Patel spoke to lawmakers after the flight was canceled, defending the asylum policy and saying preparations for the next flight will begin immediately.

“We cannot keep on spending nearly £5 million a day on accommodation including that of hotels,” she said. “We cannot accept this intolerable pressure on public services and local communities.”

“It makes us less safe as a nation because those who come here illegally do not have the regularized checks or even the regularized status, and because evil people-smuggling gangs use the proceeds of their ill-gotten gains to fund other appalling crimes that undermine the security of our country,” she continued.

The United Nations High Commissioner for Human Rights, Filippo Grandi, told CBC the policy sets a “catastrophic” precedent.

“We believe that this is all wrong,” he said. “This is all wrong. I mean, saving people from dangerous journeys is great, is absolutely great. But is that the right way to do it? Is that the right, is that the real motivation for this deal to happen? I don’t think so. I think it’s… I don’t know what it is.”

An Iranian asylum seeker in a British detention center who was told to prepare for deportation before being granted a late reprieve was asked by ABC whether he ever thought the U.K. would send him to Africa.

“I thought in the U.K. there were human rights,” he said. “But so far I haven’t seen any evidence.”

The Conservative government’s plan was announced in April, when it said it would resettle some asylum seekers 4,000 miles away in Rwanda, where they can seek permanent refugee status, apply to settle there on other grounds, or seek asylum in a safe third country.

The scheme was meant to deter migrants from illegally smuggling themselves into the country by boat or truck.

Migrants have long made the dangerous journey from Northern France across the English Channel, with over 28,000 entering the U.K. in boats last year, up from around 8,500 the year prior. Dozens of people have died making the trek, including 27 who drowned last November when a single boat capsized.

See what others are saying: (BBC) (The Guardian) (CNN)

Continue Reading

International

Ryanair Draws Outrage, Accusations of Racism After Making South Africans Take Test in Afrikaans

Published

on

Afrikaans, which is only spoken as a first language by around 13% of South Africa, has not been the country’s national language since apartheid came to an end in 1994.


Airline Won’t Explain Discrimination

Ryanair, Europe’s largest airline, has received widespread criticism and accusations of racism after it began requiring South African nationals to complete a test in Afrikaans to prove their passport isn’t fraudulent.

The airline told BBC the new policy was implemented because of “substantially increased cases of fraudulent South African passports being used to enter the U.K.”

Among other questions, the test asks passengers to name South Africa’s president, its capital city, and one national public holiday.

Ryanair has not said why it chose Afrikaans, the Dutch colonial language that many associate with white minority rule, for the test.

There are 11 official languages in South Africa, and Afrikaans ranks third for usage below Zulu and IsiXhosa. Only around 13% of South Africans speak Afrikaans as their first language.

“They’re using this in a manner that is utterly absurd,” Conrad Steenkamp, CEO of the Afrikaans Language Council, told reporters. “Afrikaans, you have roughly 20% of the population of South Africa understand Afrikaans. But the rest don’t, so you’re sitting with roughly 50 million people who do not understand Afrikaans.”

“Ryanair should be careful,” he continued. “Language is a sensitive issue. They may well end up in front of the Human Rights Commission with this.”

Ryanair’s policy only applies to South African passengers flying to the United Kingdom from within Europe, since it does not fly out of South Africa.

The British government has said in a statement that it does not require the test.

Anyone who cannot complete the test will be blocked from traveling and given a refund.

Memories of Apartheid Resurface

“The question requiring a person to name a public holiday is particularly on the nose given that SA has a whole public holiday NEXT WEEK commemorating an historic protest that started in response to language-based discrimination,” one person tweeted.

South African citizen Dinesh Joseph told the BBC that he was “seething” with anger when asked to take the test.

“It was the language of apartheid,” he said, adding that it was a trigger for him.

Officials in the country were also surprised by Ryanair’s decision.

We are taken aback by the decision of this airline because the Department regularly communicates with all airlines to update them on how to validate South African passports, including the look and feel,” South Africa’s Department of Home Affairs said in a statement.

Any airline found to have flown a passenger with a fake passport to the U.K. faces a fine of £2,000 from authorities there. Ryanair has also not said whether it requires similar tests for any other nationalities.

Many people expressed outrage at Ryanair’s policy and some told stories of being declined service because they did not pass the test.

See what others are saying: (The Washington Post) (BBC) (Al Jazeera)

Continue Reading